Puha polve vigastus

Korduvalt käis peast läbi katkestamise mõte, kõige tugevamalt ca km peal. Kuigi — jooksusõltlastes pole midagi anonüümset, näed neid ju iga suurema jooksuvõistluste stardis ning tunned nime- ja nägupidi. Järsku olen nagu halvatud, päevapealt. Tulemus null. Mis oleks veel motiveerivam kui kõik usuvad, et saan terveks ja jooksen maratonil. Mind valiti paljude hulgast, sain jooksutossud, oma nimega pluusid, jooksutallad, tervisekontrolli, treeneri, treenigkava ja palju palju uusi sõpru.

Janek Oblikas 1 aasta 10 kuud ja 4 päeva ilma maratonita ehk ühe vigastuse anatoomia Ei tea millal luuakse Anonüümsete Maratoonarite rühmad jooksusõltlastele — Tere, minu nimi on Janek, olen maratoonar.

Saada e-kiri

Kuigi — jooksusõltlastes pole midagi anonüümset, näed neid ju iga suurema jooksuvõistluste stardis ning tunned nime- ja nägupidi. Kaalulangetajate puhul ju jooksuvõistluste sarnaseid söömisorgiaid ei ole — et tuleme nüüd kõik kambakesi kokku, numbrid rinnal ja hakkame toitu kühveldama, iga veerand tunni tagant on teeninduspunkt ja joogipaus. Jooksjat kummitavad mitmed vigastused, menüü on pikk ja võõrapärane nagu väljamaa restoranis — jooksja põlv, ITB, plantaarfatsiit — ning ei või kindel olla, mis iga nime taga päriselt peitud.

Ehk siis pikamaajooksus ei ole pikas plaanis edukamad mitte need, kes suudavad rohkem trenni teha vaid need, kes suudavad kauem vigastustest hoiduda. Käesolev jutt ongi mõeldud neile, keda vigastused pole veel rajalt maha võtnud. Vigastused ei sobi üldse mitte jooksja mentaliteedile. Kui sul on treeningplaan või lähed võistlema, siis on see midagi väga konkreetset. Jooksed oma kolm või neli tundi ära, šallalaa ja käed püsti ning saadki oma medali kätte.

Ent paljud vigastused on sellised, mille paranemises ei ole midagi konkreetset — vigastuspaus võib kesta neli päeva, neli nädalat või kaks aastat. Paljud pikamaajooksja vigastused on ülekoormustraumad — mõni osa kehast saab liiga palju vatti ja on selleks kõigeks vähe ettevalmistatud. Ka minu vigastus oli ülekoormustrauma ehk vigastus, mis sai alguses omast lollusest.

Reageerimine vigastusele

Ükski tohter sellele probleemile küll konkreetset ladinakeelset diagnoosi ei pannud — plantaarfatsiit oli sõna mis kordus kõige rohkem kuid üks spordiarst ütles, et mul on hoopistükkis skolioos ehk selgroo kõverdumine. Vigastus, mis oli ilmselt laagerdunud jalas juba aastaid, astus lavale kaks päeva peale Hiiumaa maratoni Hiiumaa maraton läks täiesti tipp-topp, lõpuajaks 3.

Kuna kõiksugu asjapulgad soovitavad päev peale maratoni teha kiirema taastumise puhul väikse jooksu, siis tegin seda ka mina.

Millal pöörduda arsti poole Sarnaselt kreeka mütoloogia jumala atlasega on ka põlveliigese ülesanne kaalu kanda. Kaalukandjana kannatab põlv sportlikke, liigseid koormusi ja artriidivigastusi. Luu, lihase, kõhre ja sidemete keeruka massiivi tõttu võib valu või jäikus viidata teistele vaskulaarsetest ja tsüstilistest seisunditest või kasvajatest tulenevatest haigustest. Igasugust ebamugavust tuleks tõsiselt võtta ja põhjalikult uurida.

Taastusin küll hästi aga kanda lõi valu. Kui varem oli valu märku andnud ainult võlvi all, siis kannavalu oli midagi uut. Järgmistel nädalatel üritasin iga kolme päeva tagant ca 5 km joosta, kuid kui kand peale paaritunnist muruniitmist taas tugevalt valutama hakkas, siis oli õige aeg jooksmine ratta vastu vahetada. Juulikuise Stockholm Jubileums maratoni lõpetasin kand punane nagu Saksa õun.

Peale kahenädalast taastumist proovisin uuesti jooksmisega alustada ja iga korraga natuke rohkem joosta.

puha polve vigastus

Esimene päev puha polve vigastus saldosse 2,5 km, teine päev 2,9 km, jõudsin välja 5 km-ni kuni jälle kand valusaks jäi. Järgmisel kahel kuul oli menüüs ainult rattasõit, sain ka lööklaineravi kannale, mis pidi kõiksugu ebastandardsed luulised moodustised kanna all purustama, kuid tuli välja, et minu kannal sellist lisavarustust polnud veel tekkinud.

puha polve vigastus

Kolmas katse. Hakkasin taas paari-kolme kilomeetri kaupa jooksma, viisin pikima jooksuotsa kümne kilomeetrini kuni saabus detsember ja kand andis taaskord tagasilöögi. Jaanuaris istusin Sparta treeningsaalis sisuliselt iga päev ratta otsas, ühe kuuga tuli täis km ühel kohal ratta väntamist ja puha polve vigastus lõpuks oli selge — ratturit minust ei saa. Täiega viskas kopa ette. Neljas jooksukatse lõppes mulluse Vändra maratoni poolmaratoni läbimisega ja viies katse jooksmisega alustada mullu kahekümne neljandal septembril.

Kogu selle aja jooksul liikusin ma järjest kaugemale maratonist.

puha polve vigastus

Esimesel SEB Tallinna maratonil, mida raja kõrvalt pildistasin, oli tõsiselt valus kõiki neid jooksjaid vaadata — ise oleks tahtnud rajal olla. Teisel Tallinna maratonil oli juba tunne — mida nad siin jooksevad?

Külastaja küsib:

Ma peaks ikka peast puha loll olema, et nii pikka maad tampida. Võib olla oleks neid katseid jooksurajale naasta veel lõpmatult palju tulnud, kuid minu päästjaks sai.

Joogalaagris sai end liigselt venitatud ning too side mis põlvelt puusa juurde jookseb ja mis oli ka enne jäik olnud puha polve vigastus valu teinud muutus harjad haiget valusaks, et tekkis tunne — ega ma midagi ära ei venitanud. Läksin spordiarsti juurde, kes pani mulle diagnoosiks jooksja põlv — kuigi põlv ei teinud mul miskit valu. Kuigi ei arst ega füsioterapeut ei keelanud otseselt jooksmist, tegin oma peaga otsuse — ei tee enne ühtegi jooksusammu, kui enam üksi koht ei valuta.

  • Esmaabi trauma korral - Südameapteek
  • Ola liigesevalu tagakulje taga
  • Janek Oblikas 1 aasta 10 kuud ja 4 päeva ilma maratonita ehk ühe vigastuse anatoomia Ei tea millal luuakse Anonüümsete Maratoonarite rühmad jooksusõltlastele — Tere, minu nimi on Janek, olen maratoonar.
  • Folk oiguskaitsevahendeid liigeste haiguste jaoks
  • Tervislike Põlvede Säilitamine | Tervis ja heaolu
  • Harjutused Tervislike põlvede säilitamine Nagu paljud meist on kogenud, on põlv üks sagedamini vigastatud kehaosi.
  • Kohaldamisala: valu, mis on põhjustatud emakakaela valu, külmutatud õla - nimmepiirkonna valu, põlveliigese ja pehmete kudede vigastusi.

Ei jooksnud oktoobris, novembris, detsembris, jaanuaris ehk jutti neli kuud puhkust. Isegi ratast ei sõitnud. Ainuke tegevus oli ÜKE ehk siis kerelihaste tugevdamine. Selle aasta veebruaris otsustasin — aitab! Alustasin treeninguid kõndimisega. Algul viis kilomeetrit kiiremat kõndimist, seejärel kümme ja rohkemgi. Kiire kõnd tundus raskemgi kui aeglane jooks ning peale kõnnitreeningute alustamist muutus suhtumine kepikõndijatesse drastiliselt.

puha polve vigastus

Paar-kolm nädalat ja lisasin viie kilomeetri sisse ka kilomeetri-kaks jooksu, veebruari lõpus sai valdavaks jooksmine. Esialgu käisin iga 1,5 km jooksmise järel m, peale kahte nädalat suutsin joosta juba 2, km, tänaseks ei julge üle km ilma käimispausi tegemata joosta. Pikimaks jooksuotsaks enne pühapäevast Polve haiget libises maratoni oli 23 km, kokku sai 2,5 kuu jooksul joostes läbitud km, mida on loomulikult maratoniks ettevalmistuseks liiga vähe.

Haapsalu maratonile läksin üheainsa eesmärgiga — testida, kas jalavigastus lubab läbida 42,2 km nii, et kand lõpus karjuma ei hakka.

Tegelikult polnud kand sel aastal jooksutrennides endast kordagi märku andnud. Tempo tahtsin hoida allpool puha polve vigastus läve ehk ca 6. Igas joogipunktis ehk keskmiselt iga km järel oli plaanis teha minuti-paarine kõnnipaus.

Kiireim aeg, millega oli eesmärk finishisse jõuda oli 4. Tegelikkus aga — esimest korda ületas pulss sellesama tempoga joostes lööki kahekümnendal kilomeetril. Igas joogipunktis jõin ära ühe topsi spordijooki, ühe topsi vett ning valasin kaela kaks topsi vett, väike jahutus tõi küll pulsi alla aga mitte kauaks. Kahekümnekuuendal kilomeetril jõudsin hetkeks järele Ain-Ivarile, kes ütles, et üritab veel päästa mis päästa annab — jookseb viis minutit ja kõnnib seejärel minuti.

Põlv | Füsioteraapia | Arsti nõuanded | Küsi nõu Eesti tipparstidelt! - plinkplonk.ee

Mõtlesin, et mina küll nii valuliigendid on ainult oiged ei ole. No keda ma siis petan — kui ei jõua joosta, siis tuleb kõndida. Nii ma siis kõndisin järgmised 11 kilomeetrit. Ei teinud ca 1,5 tunni jooksul ühtegi jooksusammu. Mitte ühtegi. Igas joogipunktis toetasin oma ahtri pingi peale, jõin vett ja lobisesin joogitüdrukutega. Korduvalt käis peast läbi katkestamise mõte, kõige tugevamalt ca km peal.

Kuni Lõpuajaks 5.

Marathon - Uudised - 1 aasta 10 kuud ja 4 päeva ilma maratonita ehk ühe vigastuse anatoomia

Kuid aeg ajaks — vigastus lubas joosta ja jalg ei jäänud valusaks! Kuigi tegemist oli minu kahekümnenda maratoniga, siis tunne oli nagu esimesel ning peaks sellele numbrile väikse reset'i tegema. Kui õnn soosib, siis peaks aasta lõpuks iseendalt kaela saama 25 maratoni läbimise medali. Kokkuvõtteks ehk mis siis sellest vigastusest õppida. Kuigi väga palju sellest kehtib vaid jalavõlvi vajumisest tulenevate hädade kohta, siis vast on siit ka teistel jooksjatel midagi kõrva taha panna.

Nihestus – mis see on?

Kui sa oled südamega jooksmise juures alternatiiv — jooksed mõistusega — ja enamus jooksusõltlasi ju on — siis leiavad vigastused sind varem või hiljem üles.

Mida varem sa vigastusega tegelema hakkad, seda väiksemaks kujuneb hilisem vigastuspaus. Põhimõte mille juurde jõudsin lõpuks — kui peale trenni on jalg valusam kui enne trenni, siis oota järgmise trenniga niikaua kuni jalg on saavutanud trennieelse konditsiooni. Kui tunne ei lähe trennis halvemaks, võid joosta juba järgmisel päeval.

Harjutused

Ära sea vigastusest paranemisele ajalisi eesmärke vaid kuula oma keha. Meie kehad on erinevad ning vigastus, mis ühel jooksjal võib paraneda kahe nädalaga võib teisel võtta kaks parast suusakahjustusi liigestele. Kaks nädalat pean pausi ja siis alustan jooksmisega — vale!

Pean niikaua pausi, kuni tunne on hea — õige! Puhkus artrisa omatehtud ravi vigastuse parim ravi, kuigi vähesed meist tihkavad seda kasutada.

Vigastus on selge märk sinu organismi nõrkadest külgest — nüüdseks teen iga nädal kuuel päeval seitsmest jalavõlvi ja talla-aluseid väikseid lihaseid tugevdavaid harjutusi.

Kuuel päeval seitsmest ning senikaua kuni ma tahan maratone joosta. Hea massöör-füsioterapeut on vigastusest vabanemisel ülioluline — peale massaažilaual käimist läks jalg iga korraga järjest paremaks. Massöör-füsio soovitab sulle harjutusi mida teha ja ka massaažinippe, mida kodus kasutada.

Kõik jooksud, ka viie kilomeetri pikkused taastavad otsad, teen hetkel jalg puha polve vigastus teibituna. Kui jalalihased pole piisavalt tugevad, siis on igasugune väline puha polve vigastus abiks. Mida ma veel tegin: - vahetasin välja jooksutossud; - tegin vaheldumisi külma-sooja vanne jalale; - masseerisin golfipalliga tallaaluseid; - lasin korda päevas puha polve vigastus jääklotsiga üle; - ostsin spetsiaalse jalavõlvi toetava kompressioonsoki Amazonist, Eestist selliseid ei leiamida kasutasin jooksujärgselt; - muutsin jooksutehnikat — enne jooksin üle kanna, nüüd ainult üle pöia, vahel ka täistallale maandudes; - alati kui võimalik jooksen pehmel pinnasel, ilmselt rohkem kui varem; - põletikukreemid, Olfen-plaastrid, jms talla alla; Kas ma siis olen maratonisõltlane?

1 aasta 10 kuud ja 4 päeva ilma maratonita ehk ühe vigastuse anatoomia

Kui seda nimekirja lugeda, siis ilmselt olen. Järgmised jooksud kolme nädala pärast Šotimaal ning juuli alguses Võsul Südasuve maratonil.

Septembrikuisel SEB Tallinna Maratonil võiks aga eesmärgiks olla juba neljast tunnist kiiremini joosta. Loetumad uudised.